Katecheza dla dorosłych 2012.11.18 Katecheza nr 32, Kościół naszym domem – co, lub (Kto) to jest Kościół? Moment strukturalny (Kim jest Kościół?) III. Kościół Ciałem (Mistycznym) Jezusa Chrystusa. 1. Nazwa „Ciało Chrystusa” u św. Pawła. - Ciałem Kościół nazywany jest tylko przez św. Pawła; powody: · przy nawróceniu Pawła Pan Jezus mówi: „Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz” (Dz 9, 5) – Paweł prześladował chrześcijan, więc Pan Jezus utożsamił chrześcijan ze Sobą, · opis sądu ostatecznego (Mt 25, 31) – utożsamienie Syna Człowieczego z Jego wyznawcami, · J 15, 5 – Pan Jezus porównuje siebie i wiernych do krzewu winnego i latorośli, - słowo „ciało” jest używane przez św. Pawła w znaczeniu żydowskim (żywy organizm, dusza i ciało), a nie greckim (materia). 2. Od „Ciała Chrystusa” do „Mistycznego Ciała Chrystusa”. - starożytność chrześcijańska (I tysiąclecie) nie używa pojęcia Mistyczne Ciało Chrystusa – najwyżej: „Ciało Chrystusa”, „Ciało Duchowe”, „Ciało Doskonałe”, oraz „Kościół jaka sakrament ciała Chrystusa” (św. Augustyn), - w XI w. pojawia się pojęcie „Kościół jako Mistyczne Ciało Chrystusa”, - XV w. - herezja dotycząca rzeczywistej obecności Jezusa w Eucharystii - Eucharystię zaczęto nazywać „Ciałem Rzeczywistym / Historycznym”, a Kościół (dla odróżnienia) – „Ciałem Mistycznym” (jest to o tyle uzasadnione, że wyraża sakramentalność Kościoła i jego harmonijną różnorodność), - początek XIV w. – pojęcie to wchodzi do języka teologicznego w bulli Unam Sancatam Bonifacego VIII, - 1943 – encyklika Piusa XII „O Kościele jako Mistycznym Ciele Chrystusa” (głową Kościoła – Chrystus, duszą- Duch Święty), - nazwa „Ciało Chrystusa” i „Mistyczne Ciało Chrystusa” obrazuje: · rzeczywistość mistyczną Kościoła, · potrzebę współdziałania wszystkich członków Kościoła.
|