Katecheza dla dorosłych

Tekst katechezy na 20.10.2013 roku

Kult maryjny

 

Marialis cultus przypomina trynitarną zasadę odnowy kultu maryjnego:

·         Maryja nie może zastępować roli Ducha Świętego. Kult oddawany jest Ojcu przez Chrystusa w Duchu Świętym.

·         Gdy w liturgii czci doznaje Matka, doznaje jej również Jej Syn.

·         Maryja uczestniczy z Trójcą Świętą w dziele zbawienia. Kult Maryi zawsze jest i być winien drogą do Jezusa Chrystusa.

·         Gdy oddajemy się Maryi, oddajemy się Jej jako owładniętej mocą Ducha Świętego.

 

Ksiądz Biskup Piotr Krupa proponuje klasyfikację kultu wg następującego schematu:

·         kult uwielbienia               ==>     Bóg

·         kult pochwały                  ==>     święci (cultus duliae)

·         kult wyższej pochwały    ==>     Maryja (cultus hyperduliae)

·         kult względny                  ==>     przedmioty: relikwie, obrazy.

 

Pojęcie kultu w sensie dogmatycznie poprawnym odnosi się tylko i wyłącznie w stosunku do Boga. Nie zanosimy kultu do stworzeń – byłoby to bałwochwalstwo. Stworzenia – święci, a wśród nich szczególnie Maryja – mają dopomagać w jedynym pośrednictwie Jezusa Chrystusa, które, ściśle rzecz biorąc, nie potrzebuje żadnej pomocy, dopełnienia, bo jest doskonałe. Maryja jest Pośredniczką, ale tylko w jedynym pośrednictwie Chrystusa – Pośredniczka w Pośredniku. Nigdy nie w izolacji od Jedynego Pośrednika. To samo dotyczy pozostałych świętych.

Kiedy mamy np. wspomnienie św. Franciszka, to nie modlimy się do św. Franciszka, ale do Boga przez Jezusa Chrystusa w Duchu Świętym, a św. Franciszka zapraszamy, by się z nami szczególnie modlił.

Nie modlimy się do- ani przez- Maryję czy świętych, ale z nimi.

Modlimy się:

·         przez Chrystusa    ==>     PER (przez)    jedynie w odniesieniu do Chrystusa

·         ze świętymi          ==>     CUM (z)         w odniesieniu do świętych jedynie tak

·         do Boga Ojca

·         w Duchu Świętym.