Katecheza dla dorosłych
Tekst katechezy na 20.10.2013 roku
Kult maryjny
Marialis cultus przypomina trynitarną zasadę odnowy kultu maryjnego:
· Maryja nie może zastępować roli Ducha Świętego. Kult oddawany jest Ojcu przez Chrystusa w Duchu Świętym.
· Gdy w liturgii czci doznaje Matka, doznaje jej również Jej Syn.
· Maryja uczestniczy z Trójcą Świętą w dziele zbawienia. Kult Maryi zawsze jest i być winien drogą do Jezusa Chrystusa.
· Gdy oddajemy się Maryi, oddajemy się Jej jako owładniętej mocą Ducha Świętego.
Ksiądz Biskup Piotr Krupa proponuje klasyfikację kultu wg następującego schematu:
· kult uwielbienia ==> Bóg
· kult pochwały ==> święci (cultus duliae)
· kult wyższej pochwały ==> Maryja (cultus hyperduliae)
· kult względny ==> przedmioty: relikwie, obrazy.
Pojęcie kultu w sensie dogmatycznie poprawnym odnosi się tylko i wyłącznie w stosunku do Boga. Nie zanosimy kultu do stworzeń – byłoby to bałwochwalstwo. Stworzenia – święci, a wśród nich szczególnie Maryja – mają dopomagać w jedynym pośrednictwie Jezusa Chrystusa, które, ściśle rzecz biorąc, nie potrzebuje żadnej pomocy, dopełnienia, bo jest doskonałe. Maryja jest Pośredniczką, ale tylko w jedynym pośrednictwie Chrystusa – Pośredniczka w Pośredniku. Nigdy nie w izolacji od Jedynego Pośrednika. To samo dotyczy pozostałych świętych.
Kiedy mamy np. wspomnienie św. Franciszka, to nie modlimy się do św. Franciszka, ale do Boga przez Jezusa Chrystusa w Duchu Świętym, a św. Franciszka zapraszamy, by się z nami szczególnie modlił.
Nie modlimy się do- ani przez- Maryję czy świętych, ale z nimi.
Modlimy się:
· przez Chrystusa ==> PER (przez) jedynie w odniesieniu do Chrystusa
· ze świętymi ==> CUM (z) w odniesieniu do świętych jedynie tak
· do Boga Ojca
· w Duchu Świętym.