Katecheza dla dorosłych
Tekst katechezy na 29.09.2013 roku
(cd. tematów prowadzonych przez ks. T. Dadka)
MOMENT FUNKCJONALNY KOŚCIOŁA ( CO KOŚCIÓŁ MA ROBIĆ?)
NAUCZANIE KOŚCIOŁA – GŁOSZENIE EWNAGELII
Autorytatywność.
- Kościół przechowuje depozyt wiary przez pokolenia oraz autorytatywnie (warunek zbawienia) i autentycznie (zobow. do przyjęcia) interpretuje.
Tradycyjność.
- nauczanie Kościoła jest przekazywane i pochodzi od Ojca, a nie od Kościoła.
- podmiotem władzy nauczycielskiej jest Urząd Nauczycielski Kościoła – papież i biskupi.
- sposoby wykonywania władzy:
· uroczysty – (sobór lub papież ex cathedra).
· zwyczajny – nauczanie biskupów:
Ø głoszenie wiary słowem lub pismem.
Ø udzielanie misji kanonicznej.
Ø zakładanie i nadzorowanie seminariów duchownych.
- Urząd Nauczycielski Kościoła (nieomylność to więcej niż bezbłędność – tekst nie może mieć błędu):
· wynika ona z autorytatywnego nauczania.
· nie przysługuje Kościołowi z samej istoty. Jest darem od Boga.
· słowa św. Pawła: „Kościół jest filarem i kolumną prawdy” (1Kor 3, 15).
· rozróżniamy nieomylność:
Ø czynną – Urząd Nauczycielski Kościoła.
Ø bierną – wierni przyjmujący prawdę głoszoną przez Urząd Nauczycielski Kościoła.
Ogół wierzących mających namaszczenie od Świętego nie może zbłądzić w wierze i tę swoją szczególną własność ujawnia przez nadprzyrodzony zmysł wiary całego ludu, gdy „poczynając od biskupów aż po ostatniego z wiernych świeckich ujawnia on swą powszechną zgodność w sprawach wiary i moralności. [KDK 12]
· przedmiot nieomylności Kościoła:
Ø wszystko, co stanowi zadanie Kościoła (dotyczy zbawienia) - prawdy wiary oraz czyny.
Ø przedmiot dzieli się na prawdy:
v pierwszorzędne – prawdy istotnie objawione.
v drugorzędne - prawdy związane z prawdami objawionymi:
o pewne twierdzenia filozoficzne (wolna wola, możność poznania prawdy)
o wnioski teologiczne wypływające z 2 przesłanek: (objawionej i znanej z doświadczenia)
v fakty dogmatyczne:
o ściśle – fakty hist. związane z przekazywaniem objawienia.
o szerzej – Kościół może sam określić sens zdania.
v kult i dyscyplina – (nierozerwalność małżeńska, elementy Mszy św. itp.)
- papieża (dogmat o jego nieomylności ogłoszony na Sobór Watykański I):
· jeśli przemawia ex cathedra to musi spełniać warunki:
Ø jako najwyższy pasterz i nauczyciel wszystkich chrześcijan.
Ø określa ściśle naukę wiary i obyczajów.
Ø zaznacza sankcje (nie przyjęcie prawdy wyklucza z chrześcijaństwa).
· uzasadnienie nieomylności papieża:
Ø mieści się zasadniczo w prymacie.
Ø uzasadnienie biblijne:
v obietnica prymatu (bramy piekieł go nie przemogą, cokolwiek zwiążesz…).
v modlitwa za św. Piotra – „Ty zaś nawróciwszy się utwierdzisz braci w wierze” (Łk 22, 31).
v przekazanie prymatu – paś baranki, paś owce moje.
Uzasadnienie nieomylności Kościoła:
- Wielki Nakaz Misyjny „ Oto Ja jestem z wami” - jeżeli w nauczaniu jest Jezus, to nie może być błędu.
- J 14, 15 – Duch Święty Pocieszyciel i nauczyciel prawdy.
Przygotowanie nieomylności Kościoła w Starym Testamencie
- częste słowo proroków dot. nauczania Boga: wyrocznia Pana itp.
- misja proroków poprawiających błędy kapłanów i uczonych w Piśmie.
- Urząd Nauczycielski Kościoła jest nieomylny w nauczaniu uroczystym i zwyczajnym.
- nauczanie zwykłe episkopatu aby było nieomylne musi być:
· jednomyślne.
· stałe historycznie.
· zobowiązujące.
- Biskup może być omylny, jeśli nie jest w łączności z Urzędem Nauczycielskim Kościoła.