Katecheza dla dorosłych

Tekst katechezy na 29.09.2013 roku

(cd. tematów prowadzonych przez ks. T. Dadka)

MOMENT FUNKCJONALNY KOŚCIOŁA ( CO KOŚCIÓŁ MA ROBIĆ?)

NAUCZANIE KOŚCIOŁA – GŁOSZENIE EWNAGELII

 

Autorytatywność.

-    Kościół przechowuje depozyt wiary przez pokolenia oraz autorytatywnie (warunek zbawienia) i autentycznie (zobow. do przyjęcia) interpretuje.

 

Tradycyjność.

-    nauczanie Kościoła jest przekazywane i pochodzi od Ojca, a nie od Kościoła.

-    podmiotem władzy nauczycielskiej jest Urząd Nauczycielski Kościoła – papież i biskupi.

-    sposoby wykonywania władzy:

·    uroczysty – (sobór lub papież ex cathedra).

·    zwyczajny – nauczanie biskupów:

Ø głoszenie wiary słowem lub pismem.

Ø udzielanie misji kanonicznej.

Ø zakładanie i nadzorowanie seminariów duchownych.

 

Nieomylność.

-    Urząd Nauczycielski Kościoła (nieomylność to więcej niż bezbłędność – tekst nie może mieć błędu):

·    wynika ona z autorytatywnego nauczania.

·    nie przysługuje Kościołowi z samej istoty. Jest darem od Boga.

·    słowa św. Pawła: „Kościół jest filarem i kolumną prawdy” (1Kor 3, 15).

·    rozróżniamy nieomylność:

Ø czynną – Urząd Nauczycielski Kościoła.

Ø bierną – wierni przyjmujący prawdę głoszoną przez Urząd Nauczycielski Kościoła.

Ogół wierzących mających namaszczenie od Świętego nie może zbłądzić w wierze i tę swoją szczególną własność ujawnia przez nadprzyrodzony zmysł wiary całego ludu, gdy „poczynając od biskupów aż po ostatniego z wiernych świeckich ujawnia on swą powszechną zgodność w sprawach wiary i moralności. [KDK 12]

·    przedmiot nieomylności Kościoła:

Ø wszystko, co stanowi zadanie Kościoła (dotyczy zbawienia) -  prawdy wiary oraz czyny.

Ø przedmiot dzieli się na prawdy:

v     pierwszorzędne – prawdy istotnie objawione.

v     drugorzędne - prawdy związane z prawdami objawionymi:

o pewne twierdzenia filozoficzne (wolna wola, możność poznania prawdy)

o wnioski teologiczne wypływające z 2 przesłanek: (objawionej i znanej z doświadczenia)

v     fakty dogmatyczne:

o ściśle – fakty hist. związane z przekazywaniem objawienia.

o szerzej – Kościół może sam określić sens zdania.

v     kult i dyscyplina – (nierozerwalność małżeńska, elementy Mszy św. itp.)

-    papieża (dogmat o jego nieomylności ogłoszony na Sobór Watykański I):

·    jeśli przemawia ex cathedra to musi spełniać warunki:

Ø jako najwyższy pasterz i nauczyciel wszystkich chrześcijan.

Ø określa ściśle naukę wiary i obyczajów.

Ø zaznacza sankcje (nie przyjęcie prawdy wyklucza z chrześcijaństwa).

·    uzasadnienie nieomylności papieża:

Ø mieści się zasadniczo w prymacie.

Ø uzasadnienie biblijne:

v     obietnica  prymatu (bramy piekieł go nie przemogą,  cokolwiek zwiążesz…).

v     modlitwa za św.  Piotra – „Ty zaś nawróciwszy się utwierdzisz braci w wierze” (Łk 22, 31).

v     przekazanie prymatu – paś baranki,  paś owce moje.

 

Uzasadnienie nieomylności Kościoła:

-    Wielki Nakaz Misyjny „ Oto Ja jestem z wami” - jeżeli w nauczaniu jest Jezus,  to nie może być błędu.

-    J 14, 15 – Duch Święty Pocieszyciel i nauczyciel prawdy.

 

Przygotowanie nieomylności Kościoła w Starym Testamencie

-    częste słowo proroków dot.  nauczania Boga: wyrocznia Pana itp.

-    misja proroków poprawiających błędy kapłanów i uczonych w Piśmie.

 
Uzasadnienie nieomylności Episkopatu:
-    Pan Jezus udzielił nieomylności całemu Kolegium Dwunastu.

-    Urząd Nauczycielski Kościoła jest nieomylny w nauczaniu uroczystym i zwyczajnym.

-    nauczanie zwykłe episkopatu aby było nieomylne musi być:

·    jednomyślne.

·    stałe historycznie.

·    zobowiązujące.

-    Biskup może być omylny, jeśli nie jest w łączności z Urzędem Nauczycielskim Kościoła.