Katecheza dla dorosłych 2012.05.27 Katecheza nr 22, Kościół naszym domem – co, lub (Kto) to jest Kościół? Wiecznotrwałość Kościoła cz.1 1. Pojęcie wiecznotrwałości. 1) Aspekt etymologiczno - treściowy. - łac. perannitas – posiadanie istnienia aż do końca świata. - wiecznotrwałość obejmuje: · fakt trwania jako istnienia aż do końca świata. · fakt trwania w sposób istotnie niezmienny. 2) Aspekt rzeczowy. - Kościół ma istnieć do końca świata z wyraźnej woli Jezusa. - Kościół jest związany przez cały czas z Jezusem. 2. Poglądy na wiecznotrwałość Kościoła. 1) Eschatologizm. - pod koniec XIX w. znaleziono pisma żydowskie z okresu „tuż przed Jezusem”, mówiące iż pod panowaniem rzymskim jest tak źle, że musi nastąpić koniec świata. - protestanci twierdzili, że tak też sądził Jezus i dlatego musiał widzieć bezcelowość założenia Kościoła i jedynie głosił moralność. 2) protestancki „pesymizm” - Luter postawił tezę, że Jezus nie zakł. K-ła widzialnego, bądź też Kościół ten został zniszczony przez papiestwo. 3) „Nowa ekonomia”. - w XIV w. pojawiły się teorie dzielące czasy przed paruzją na: · epokę Ojca – faza objawiania się Boga w ST, a w Kościele Chrystusowym – przepowiadanie św. Piotra. · epokę Syna – głoszona przez św. Pawła (epoka współczesnego K-ła). · epokę Ducha Św. – ma dopiero nadejść, jej przedstawicielem ma być św. Jan, zaś główną treścią miłość ewangeliczna. - błędy te zostały odrzucone przez Kościół (dzisiaj powraca się do nich w ruchu ekumenicznym – głównie protestanci). - erę NT dzieli się na: · etap Piotrowy – autorytet i władza w Kościele. · etap Pawłowy – wiara i wolność (to głoszą protestanci). · etap Ducha Św. – Janowy) – ten etap właśnie nadchodzi). - deklaracja Kongregacji Nauki Wiary „Dominus Iesus” odrzuca tezę o przyjściu zbawczej epoki Ducha Św. po zbawczej epoce Syna. |