Katecheza dla dorosłych 2009.09.13

Katecheza nr 2, Sakrament

 

 

Słowo sakrament pochodzi od łacińskiego słowa sacramentum. To jest równoznaczne z greckim słowem misteriom. Misterion oznacza: prawdę ukrytą, tajemnicę, obrzędy chrześcijańskie. Od IV wieku sacramentum oznacza jednoznacznie obrzęd ustanowiony przez Chrystusa, z tym wszystkim, co Chrystus z nim związał.

Katechizmowo mówimy, że: sakrament to widzialny znak, niewidzialnej łaski. Zatem, przyjmując sakramenty, widzimy tylko znaki, ale spotykamy się z żywym Bogiem i Jego łaską. Za niektórymi teologami niemieckimi (patrz: Schneider) powiemy, że sakramenty są „momentem” i „miejscem” kontaktu człowieka z Bogiem. Sakrament to najbardziej bezpośrednie dotknięcie człowieka przez samoudzielającego się Boga. Nie ma bliższego „kontaktu” z Bogiem, jak przez sakramenty.

Sakramenty czerpią swoja moc i skuteczność od Boga. Sobór Watykański powie: Z paschalnego misterium Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa czerpią moc wszystkie sakramenty i sakramentalia (KL 61). Sakramenty działają jako narzędzia, a ich moc pochodzi od Głównego działającego, to jest od Chrystusa.

Sakramenty mają trzy cele: Uświęcenie człowieka, budowanie mistycznego Ciała Chrystusa i oddawanie czci Bogu.