Katecheza dla dorosłych 2012.11.18

Katecheza nr 32, Kościół naszym domem – co, lub (Kto) to jest Kościół?

Moment strukturalny (Kim jest Kościół?)

III. Kościół Ciałem (Mistycznym) Jezusa Chrystusa.

1.     Nazwa „Ciało Chrystusa” u św. Pawła.

-          Ciałem Kościół nazywany jest tylko przez św. Pawła; powody:

·          przy nawróceniu Pawła Pan Jezus mówi: „Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz” (Dz 9, 5) – Paweł prześladował chrześcijan, więc Pan Jezus utożsamił chrześcijan ze Sobą,

·          opis sądu ostatecznego (Mt 25, 31) – utożsamienie Syna Człowieczego z Jego wyznawcami,

·          J 15, 5 – Pan Jezus porównuje siebie i wiernych do krzewu winnego i latorośli,

-          słowo „ciało” jest używane przez św. Pawła w znaczeniu żydowskim (żywy organizm, dusza i ciało), a nie greckim (materia).

2.     Od „Ciała Chrystusa” do „Mistycznego Ciała Chrystusa”.

-          starożytność chrześcijańska (I tysiąclecie) nie używa pojęcia Mistyczne Ciało Chrystusa – najwyżej: „Ciało Chrystusa”, „Ciało Duchowe”, „Ciało Doskonałe”, oraz „Kościół jaka sakrament ciała Chrystusa” (św. Augustyn),

-          w XI w. pojawia się pojęcie „Kościół jako Mistyczne Ciało Chrystusa”,

-          XV w. -  herezja dotycząca rzeczywistej obecności Jezusa w Eucharystii - Eucharystię zaczęto nazywać „Ciałem Rzeczywistym / Historycznym”, a Kościół (dla odróżnienia) – „Ciałem Mistycznym” (jest to o tyle uzasadnione, że wyraża sakramentalność Kościoła i jego harmonijną różnorodność),

-          początek XIV w. – pojęcie to wchodzi do języka teologicznego w bulli Unam Sancatam Bonifacego VIII,

-          1943 – encyklika Piusa XII „O Kościele jako Mistycznym Ciele Chrystusa” (głową Kościoła – Chrystus, duszą- Duch Święty),

-          nazwa „Ciało Chrystusa” i  „Mistyczne Ciało Chrystusa” obrazuje:

·          rzeczywistość mistyczną Kościoła,

·          potrzebę współdziałania wszystkich członków Kościoła.