Katecheza dla dorosłych 2012.05.27

Katecheza nr 22, Kościół naszym domem – co, lub (Kto) to jest Kościół?

Wiecznotrwałość Kościoła cz.1

1.     Pojęcie wiecznotrwałości.

1)     Aspekt etymologiczno - treściowy.

-         łac. perannitas – posiadanie istnienia aż do końca świata.

-         wiecznotrwałość obejmuje:

·          fakt trwania jako istnienia aż do końca świata.

·          fakt trwania w sposób istotnie niezmienny.

2)     Aspekt rzeczowy.

-           Kościół ma istnieć do końca świata z wyraźnej woli Jezusa.

-           Kościół jest związany przez cały czas z Jezusem.

2.     Poglądy na wiecznotrwałość Kościoła.

1)     Eschatologizm.

-         pod koniec XIX w. znaleziono pisma żydowskie z okresu „tuż przed Jezusem”, mówiące iż pod panowaniem rzymskim jest tak źle, że musi nastąpić koniec świata.

-         protestanci twierdzili, że tak też sądził Jezus i dlatego musiał widzieć bezcelowość założenia Kościoła i jedynie głosił moralność.

2)     protestancki „pesymizm” - Luter postawił tezę, że Jezus nie zakł. K-ła widzialnego, bądź też Kościół ten został zniszczony przez papiestwo.

3)     „Nowa ekonomia”.

-         w XIV w. pojawiły się teorie dzielące czasy przed paruzją na:

·          epokę Ojca – faza objawiania się Boga w ST, a w Kościele Chrystusowym – przepowiadanie św. Piotra.

·          epokę Syna – głoszona przez św. Pawła (epoka współczesnego K-ła).

·          epokę Ducha Św. – ma dopiero nadejść, jej przedstawicielem ma być św. Jan, zaś główną treścią miłość ewangeliczna.

-         błędy te zostały odrzucone przez Kościół (dzisiaj powraca się do nich w ruchu ekumenicznym – głównie protestanci).

-         erę NT dzieli się na:

·          etap Piotrowy – autorytet i władza w Kościele.

·          etap Pawłowy – wiara i wolność (to głoszą protestanci).

·          etap Ducha Św. – Janowy) – ten etap właśnie nadchodzi).

-         deklaracja Kongregacji Nauki Wiary „Dominus Iesus” odrzuca tezę o przyjściu zbawczej epoki Ducha Św. po zbawczej epoce Syna.